Az utóbbi napokban nemcsak magánszemélyek, de cégek, egyesületek, civil vagy egyházi szervezetek és önkormányzatok is kibertámadások célpontjai lettek.
A magukat banki ügyintézőnek kiadó, telefonon próbálkozó csalók kihasználhatják azt, hogy egyes szervezetek telefonszámai weblapokon, illetve közösségi portálokon nyilvánosak. Személyesen a szervezet pénzügyeiért felelőst is kereshetik, hisz az adatai könnyen elérhetők. Segíthet a csalóknak az is, hogy munkahelyi telefonszámok gyakorta egyesével felsorolva követik egymást, így az adott cégnél több alkalmazott is tapasztalhat ilyen adathalász telefonhívást, akár egy napon belül többször is.
A hívásokat természetesen nem a számlavezető bank indítja, és a bejelentkező „ügyintézőnek” sincs köze a pénzintézethez.
Mit tehet, hogy ne váljon áldozattá?
- Ne dőljön be a kéretlen telefonhívásoknak, kezelje fenntartásokkal a hallottakat!
- A sürgető hívás MINDIG gyanús! Gondolja át alaposan, amit hallott, ne válaszoljon meggondolatlanul!
- Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg céges vagy személyes adatokat, legjobb, ha megszakítja a beszélgetést!
- Hívja vissza a pénzintézetét, de ne a kijelzett telefonszámon, hanem a weboldalról, esetleg banki szerződésben rögzített elérhetőségen!
- Ne bízzon meg feltétlenül a kijelzett – esetleg jól ismert – számban, az hamisított lehet!
- A valódi pénzintézeti ügyintézők soha nem kérik a betéti vagy hitelkártyája PIN-, CVV-kódját, illetve az online banki jelszavát. Ha valaki ilyet kér, soha ne adja meg!
- A bankok nem kérik telefonon utalás indítását!
- Soha ne telepítsen informatikai eszközeire ismeretlenek kérésére olyan programot, amit nem ismer!
- Ha gyanús hívása volt, haladéktalanul jelentse be bankjának!
A rendőrség a Mátrix Projekt keretében kiemelt figyelmet fordít az online térben elkövetett csalások felderítésére. Az ilyen bűncselekmények megelőzéséről hasznos információk, aktualitások, tanácsok a KiberPajzs oldalán találhatók.